Proč utrácet tisíce korun za luxusní kabelky Gucci, když jsou dostupné již od dvou dolarů za kus? Také vám tady něco nehraje? Luxusní kabelka za dva dolary? Trefa do černého! Luxus a nízká cena nikdy nejdou ruku v ruce! Luxus vyjadřuje nejen vysokou kvalitu, exkluzivitu, ale zejména dostupnost pro velice omezený okruh osob. Nedosažitelnost pro široké masy je kromě kvality, jedním z hlavních lákadel ke koupi. Zákazníci jsou ochotni utratit obrovské částky, ale pouze za výjimečné zboží, které si nemůže dovolit kdokoli. Jakmile se produkt s nálepkou „luxusní“ stane dostupným pro všechny, bez výjimky platí heslo: „Once everyone has the product, it’s no longer considered cool“ Exkluzivní značky proto v dnešní době musejí vynakládat obrovské prostředky na boj s padělaným zbožím.

Jedním z nejaktuálnějších mezinárodních sporů týkajících se exkluzivních módních značek je hromadná žaloba podaná zástupci holdingu Kering SA (dříve Gucci group), který zastřešuje významné módní domy jako Gucci, Yves Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga a dále podniká společně s proslulou módní návrhářkou Stellou McCartney. Žaloba směřuje proti největšímu elektronickému prodejci zboží v Číně – Alibaba Group Holding Ltd., gigantovi v oblasti e-commerce.  Žalobou, která způsobila jednu z největších právních bouří na poli „fashion law“ se zabývá soud na newyorském Manhattanu spolu s největšími právnickými esy, jejichž hodinová sazba zásadně neklesá pod 1000 dolarů na hodinu.

Co je to vlastně server Alibaba a jak funguje? Jedná se o internetový portál s katalogem firem, které v Číně vyrábějí milion a jednu věc. Tyto webové stránky denně navštíví přes 100 milionů lidí a provedou na nich 80 % veškerých online obchodů v Číně. Alibaba je tedy jakýsi samostatný „ekosystém“ zahrnující výrobce, prodejce, odběratele, online marketing, vlastní platební systém Alipay a další složky.. Alibaba je velice často označována jako tzv. čínský Amazon. Na rozdíl od amerického Amazonu nabízené produkty neskladuje, což ji umožňuje dosahovat 10 krát většího zisku než je schopen vydělat americký Amazon. Za rok prodá více zboží než internetoví prodejci Amazon a eBay dohromady, není tedy překvapením, že se v září loňského roku jednalo o historicky největší vstup na burzu. Prvotní úpis akcií Alibaby na burze vynesl zhruba 25 miliard dolarů (v přepočtu přes 500 miliard korun).

Co vlastně advokátům Keringu nejvíce vadí? Pro úplnost je potřeba dodat, že se nejedná o první opatření, ke kterému se Kering odhodlal. Obdobná žaloba byla podána již v červenci loňského roku, kdy prodejem padělků luxusního zboží na portálech Alibaby, docházelo k porušování práv z registrovaných ochranných známek Podstatou sporu byla skutečnost, že internetový portál Alibaba umožňoval prodejcům vystavovat a prodávat padělky exkluzivních značek po celém světě. Kering svojí žalobu proti Alibabě stáhnul ještě tentýž měsíc, neboť došlo k mimosoudnímu řešení. Obě strany se dohodly na společném postupu v boji proti prodeji „fejků“. Alibaba začala vymazávat podezřelé nabídky obchodníků i s jejich účty, popř. je nutila poskytovat záruku za pravost nabízeného zboží a dále zavedla hodnotící systémy. Prezentovala se „zero tolerancí“ k prodejcům padělaného zboží a odstraněním vadné inzerce do 5 dnů. S odstupem času se snaha Alibaby o mimosoudní řešení a následné zpětvzetí žaloby jeví jako účelová s ohledem na chystaný zářijový úpis akcií Alibaby na burzu.

Vzhledem k tomu, že se Kering v květnu znovu obrátil na soud, nebyla opatření, která Alibaba přijala v rámci boje proti padělanému zboží dostatečně účinná nebo alespoň neměla delšího trvání. Kering se tentokrát v žalobě domáhá permanentního zákazu nabídky a prodeje výrobků, které porušují práva z registrovaných ochranných známek. Žaloba poukazuje zejména na evidentní napomáhání Alibaby prodejcům padělků, kteří si bez ověření zajistí status tzv. „zlatého dodavatele“, čímž  získají u zákazníků důvěru v kvalitu svých výrobků a privilegované postavení při vyhledávání klíčových slov. Kering demonstroval, jak tito „zlatí dodavatelé“ otevřeně nabízí padělané kabelky Gucci za cenu od 2 do 5 dolarů, ačkoliv cena originálů je ve skutečnosti 795 dolarů. Dále Kering poukazoval i na to, že v případě zadání slova „replica“, najde speciální algoritmus vyhledavače tyto „zlaté dodavatele“, kteří kromě kabelek nabízí např. dodání hodinek Gucci za cenu 10-80 dolarů, ačkoliv se originál prodává za 960 dolarů. Zlatý dodavatel navíc bez ostychu inzeruje, že je schopen dodat až 200 000 kusů těchto hodinek měsíčně. Obsáhlá žaloba Keringu má 144 stran a popisuje, čím byla způsobena škoda na pověsti a dobrém jménu exkluzivních značek a požaduje maximální možné odškodnění a ušlý zisk.

Dne 13. srpna 2015 se Kering dočkal prvního dílčího vítězství, když soudce P. Kevin Castel ve věci se slovy „IT IS SO ORDERED“ vydal předběžné opatření, kterým nařídil, aby se Alibaba stáhnul nabízené, zdržel prodeje i zprostředkovávání prodeje zboží, které by mohlo být zaměňováno s originálními výrobky exkluzivních značek. Mimo jiné podstatné okolnosti se právně soudní spory s Kering odrazily na hodnotě akcií Alibaby na burze, jejichž cena se od listopadu 2014 propadla již téměř o 50 %.

Boj s padělky luxusního zboží je stále obrovským problémem exkluzivních značek. Spolu s růstem online prodejů padělků narůstá i vznikající škoda majitelům celosvětově známých a vyhledávaných módních značek. Prodej padělaného zboží exkluzivních módních značek je běžnou praxí i v České republice. Překvapivá je však skutečnost, že se s „fejky“ exkluzivních značek můžeme setkat i přímo v Pařížské ulici či luxusním butiku v obchodním centru. Ani důvěryhodně vyhlížející obchodník nemusí být zárukou toho, že prodává pouze originály exkluzivních značek. Vždy je tedy na místě obezřetnost a v případě jakýchkoli pochybností ověření pravosti u odborníka. Dospěje-li odborník k závěru, že se jedná o padělek, máte nárok na vrácení peněz za zakoupené zboží a náhradu škody v případě, že vám vznikla. Prodejce tímto jednáním navíc parazituje na pověsti a dobrém jménu vlastníka luxusní značky a jeho jednání může mít i trestněprávní důsledky. Pro zajímavost lze závěrem uvést, že chlubení se takovým padělkem na rameni při dovolené např. v Itálii nebo Francii vás může vyjít velmi draho. V lepším případě vám kabelku zabaví, nicméně v horším případě vám mohou udělit tučnou pokutu. Ta může být i následována dopisem ze strany advokáta vlastníka luxusní značky s výzvou k zaplacení další kompenzace.

autor: Mgr. Dalibor Šlauf, advokát

článek z prvního čísla magazínu GRADE